13-7. EN LESBISK FORBINDELSE
12-7. PSKOV BLUES
Bilerne, havde næsten intet ladet i nattens løb. Så vi gav afkald på at se den gamle bydel ved floden, og kiggede i stedet efter et bilværksted.Det blev fundet, og Green lader, hvorimod Blue intet tager til sig. Er det laderen igen? Satellittelefonen er rigget op - hvad skulle vi dog have gjort uden den - og Søren forsøger at stille diagnosen via internettet. Timerne går, hvad skal det ende med? Heldigvis kommer vi alligevel ikke til at ende vores dage i Pskov. Da vi havde den blå ladet op til 20% kørte ud i det russiske bondeland, indtil vi stod midt i ingenting med en blå bil uden strøm. Bilerne står nu og lader med hver sin generator, og om lidt kører vi hen til en russisk familie der har inviteret os ned til deres hus. Solen synker og bremserne stikker, vi kommer til at sove godt inat
11-7. VI KOM OVER GRÆNSEN VED PECHORY
Tidligt op og ind i Rusland. Efter fem timer på grænsestationen ved ...........kom vi ud af Estland og ind i Rusland. Vores ven Dima ventede på os i Pskov. Men så skete det igen: Blue car var pludseliug uden strøm, og så stod vi der midt i byen uden strøm. En djævel hjemme i Danmark havde skruet på målesystemet, så det så ud som om der var strøm, på bilen, indtil lige pludselig....Nødgeneratorerne måtte sluttes til, så vi kunne trille hen til et billigt hotel- men der kunne bilerne ikke stå sikkert. De blev så flyttet til en bevogtet parkeringsplads, men der var for lidt strøm, så sikringerne slukkede for vagtmandens fjernsyn. Derfor ved vi ikke hvem som vandt verdensmesterskabet i Fodbold. Det var sent før vi opgav at trække mere svag strøm ud af stikkene i vagtmandens hus.
10-7. TOTALT UDMATTEDE
Den blå bil gik i stå på landevejen. Heldigvis lige i nærheden af et lille motel. Vi fik bilerne derhen, og arbejdede hele aftenen med at måle og ringe hjem på satellittelefonen. Søren vurderede at vi skulle skifte den ene batterilader. Timerne gik med at rigge ladeledninger op, nu til to biler. Nogle af stikkene måtte skiftes ud, vi skruede til vi var svimle.Til sidst havde Hjalte udskiftet batteriladeren og de to biler stod og summede imens de sugede strøm til sig. Klokken to om natten gik vi til ro i et solophedet værelse fyldt med de sultne myg.
10-7. KOMMER DER MERE?
De kørte af sted med mig, selv om jeg ikke var helt rask. Midt på dagen fik Hjalte og Nina, ved et stort byggemarked, to ladestik med stærkstrøm. Men jeg kunne ingen strøm spise. Dinose-computere var fremme, satellittelefonen blev sat til, der blev snakket og målt, hekset og bikset i sveddryppende varme. Efter tre timer kørte vi videre, stønt mit strømtryk var svagt. Pludselig kunne jeg ikke mere. Hjalte og Nina kan næsten heller ikke mere.
Den blå bil.
9.7. SKIFTNING AF HOVEDSIKRING
Ankom til Tallin i strålende sol og hedebølge. Søren havde igår, afsendt to reservedeleder som ville ankomme senere på dagen - En hovedsikring og en lader. Hos Nissans hovedforhandler blev vi modtaget med stor venlighed og interesse. De fik fat i pressen og TV, der måtte vente indtil vi var parate. PÅ Nissans værksted udførte Hjalte en lille men farlig operation, hvorunder han skiftede hovedsikringen under bilen. Imens underholdt jeg journalisterne , indtil vi med skjult udmattelse, demonstrerede de to smukke biler for estisk TV.
Nogle gode motorcykelvenner ringede og fortalte at de også var i Tallin, og de havde lavet middag til os! De boede i et pragtfuldt gammelt hus i den gamle bydel, og efter en herlig oksebøf med salat og et glas god rødvin, var vi kommet så meget til live igen at vi kunne kunne vandre ud i den historiske by og drikke chokolade.
Nina
8-7. HJERTESTOP!
Hilsen fra Den blå bil.
7-7. VI INDHENTER OS SELV
6-7 PÅ VEJ IGEN
Nina