motomundo

 “Bloggens historie

Nina skrev denne blog om vores rejse jorden rundt i elbil. Da vi kom hjem fra rejsen beholdt vi elbilen “Grønne” og endte med at køre 100.000 km i den. Og den kører stadig hos bilens konstruktør Søren Ekelund - med de originale batterier!
Nina afsluttede bloggen efter et par år, og den er med på vores hjemmeside som en beretning om en eventyrlig færd i elbilernes stenalder.
NB: Bloggen står med den sidste opdatering øverst. Hvis du vil læse den fra starten så rul ned til side 34. God fornøjelse!
PS: Moto Mundo MC-rejser er det lille rejsebureau Hjalte og Ida startede og drev i knap fire år. Vores ven Søren Vestergaard kører det videre i samme stil. Der ligger stadig mange fotos fra Hjalte og Idas ture på siden. Og en gang imellem leder Hjalte en af turene.

16-3. 2012 DER MANGLER LADESTANDERE

Vi var lige en smuttur i København med Grønne, med Molslinien kan vi nemt komme hele vejen. Ved en byggeplads Nørrebro fik vi lov til at bruge et elstik, Grønne kunne strøm til at  køre hjem . Vi deltog vi en mindehøjtidelighed for de Kurdiske ofre for giftgasangrebet i Halabja, og besøgte også de store underjordiske vandbeholdere i Søndermarken. Grønne holdt godt øje med trafikken og glædede sig over de mange cykler og bygningen af en metrostation Nørrebro. Men der mangler en ladestander. Sådan en  ville stå godt og roligt for enden af Stevnsgade, overfor Kirken under det store træ - skal vi hilse og sige


 8-3 NU KAN DET SNART VÆRE NOK!

Vågnede under en dyne af sne. Heldigvis betyder det ikke noget for min start-evne, men alligevel...Nu hvor jeg har fået nyt grus min indkørsel  vil jeg gerne have lidt forår. Skal til Aarhus idag, og hygger mig ellers her i det lokale miljø omkring Mørke

Hilsen fra Grønne


 4-3. 2012 SÅ ER DET FORÅR IGEN!

Nu tror vi at årets  sidste sne er faldet. Det er Grønnes tredje forår og vi har lovet den kære bil en undervognsbehandling til sommer, når vinterens salt er skyllet af.  Vi har ordnet opkørselen til huset, bilen ikke  sprøjtes til med mudder. Jeg skal hilse og sige at grønne også er meget tilfreds med cypresserne selv om de endnu er lidt små, og slet ikke  flotte som dem i Monaco. Muldvarpene har det også godt.

Nina


 11-2-2012 MISFORSTÅET NÆRIGHED

For to uger siden parkerede vi Grønne i Rønde uden at stille p-skiven. Promte landede der en hilsen fra parkeringskontrollen forruden. ØV. Jeg besluttede at klage med henvisning til at elbiler kunne parkere gratis i København. Idag kom svaret fra parkeringskontrol nord i Ålborg: "Elbiler er ikke fritaget efter bekendtgørelsen i Aalborg kommune." Brevet oplyser at Aalborg kommune udfører parkeringskontrol i et samarbejde med kommuner i Danmark. Jeg ud fra at Syddjurs har samme regler som Aalborg. I København stoppede man i sin begrænsede visdom elbilernes fritagelse for p-afgift 1. dec. 2011. Danmarks regering ønsker flere elbiler og fri parkering er en billig og synlig gulerod. Argumentet imod er, at man ikke kan stille elbiler anderledes end benzinbiler. Men selvfølgelig kan man det! Hvis man vil. Kom nu justitsminister!

Hjalte


 8 FEB 2012. ELBIL I UTZONS HUS

Midt i Ålborg ud til Limfjorden ligger Utzons Hus. Tegnet af Jørn og hans søn Kim og en smuk og flot ramme om Utzons livsværk og om ny kreativitet i husets dejlige værksteder. Under det høje buede loft samlede vi 150 rejse- og elbil interesseredeÅlborg Kommune bød velkommen og en lokal familie som havde deltaget i "Prøv en Elbil" delte ud af deres positive erfaringer. Nina iklædte sig til stor moro mongolsk prinsessedragt. Grønne var parkeret foran indgangen til Utzons Hus og mange benyttede efter foredraget lejligheden til at se hvad der skjuler sig under motorhjælmen en elbil. Elbiler og den praktiske dagligdag nærmer sig hinanden. En stor forandring er  vej.

Hjalte


 6-2. GRØNNES LÆNGSTE OG KOLDESTE DAG

JegGrønne  fortælle jer om igår: 360 km i minus 15 grader. Min personlige rekord! Nina og Hjalte skulle holde foredrag i Frederikshavn, 180 km mod nord. Jeg blev pakket med videofremviser, hjembragte skatte fra jordomrejsen og de flotte fotobannere. Nina og Hjalte satte sig ind med varmt tøj . Varmen blev slået fra og afsted gik det. Jeg mærker ikke kulden. Vel fremme i Frederikshavn blev jeg sat til at lade mens Nina og Hjalte hyggede sig biblioteket til fordraget startede. 160 nysgerrige og glade frederiskshavnere fik et spin jorden rundt og havde mange spørgsmål om os elbiler. gik det hjemad og mit udetermometer faldt og faldt. Minus 17 nær Hobro. Jeg tror Nina og Hjalte var glade da de kunne parkere mig foran sekskanthuset. Min længste dag: 360 km!

Grønne.


 30-1. 2012 INGEN VEj UDEN OM

Vi måtte bestille et vognlæs stabilgrus Grønnes 1700 kilo kunne komme op ad indkørselen. Lastvognen med gruset kunne heller ikke komme op, gruset blev læsset af nede vejen. En gummiged måtte rekvireres til at fordele de 8 kubikmeter grus, det var lidt mere end vi kunne klare med en skovl


 25-1-2012 GRØNNES STØRSTE BEDRIFT

 

Efter 42.500 kilometer kører Grønne stadig trofast hver dag. Pålideligheden er dens største bedrift. Grønne klarer hverdagen uden problemer, den lader og kører perfekt. Batterierne virker godt som da de  var nye, og rækkevidden er der heller ikke noget at klage . Om det er frostvejr  gør ikke nogen forskel, bortset fra at vi bruger mere strøm til varmeapparatet, og vinduesviskerne. For en elbil er det afgørende at batterierne er af den bedste kvalitet, og at  batteripakken er stor nok. Disse krav lever Grønne op til


 6-1. 2012 MUDDERBAD

Den lidt stejle opkørsel til vores hus  var blevet glat at Grønne var ved at ramle ind i et træ, da jeg kørte den ned. Da vi skulle hjem igen kunne Grønne ikke komme op fordi dækkene fedtede rundt. Mudderet sprøjtede op nyvaskede Grønne, en ren elendighed. Vi overvejer et læs stabilgrus. Men ellers er Grønne i fin form, den klarer den daglige kørsel og står og hygger sig med sin ladeledning resten af tiden.