21-7. EN HVILEDAG .
Denne smeltende varme dag tilbragte vi i haven omkring Dimas og Marinas eventyrlige hus. Vi fik besøg af adskillige folk som vi demonstrerede den grønne elbil for. Hjalte var også på besøg hos en nabo som havde en stor samling af gamle biler, motorcykler.
20-7. GENSYN MED MOSKVA
19-7. NAT MED STRØM
Jeg, den blå bil vågnede efter en nat med god strøm fra en brandstation, og opdagede at jeg næsten ingenting havde fået indenbords. Hjalte og Nina blev lidt trætte da de så det, men besluttede dog at køre så langt som det var muligt. Resultatet var at jeg løb ud for strøm på motorvejen 80 kilometer fra moskva, Da der lå en tankstation for enden af en lang bakke trillede jeg derned. Hjalte ringede til Oleg, som arrangerede et fejeblad til at bringe mig til Moskvas kommunale el-bil værksted. Men sikke en trafik der var i Moskva, aldrig har jeg oplevet noget så skrækkeligt, Ja jeg var ligefrem glad for ikke at køre på egne hjul - og luften var tyk som ærtesuppe af bare udstødningsgasser. Nina og hjalte fulgte efter i den Grønne bil, og da jeg var sat af kørte de videre til deres venner Marina og Dima.
19-7. I DEN UBERØRTE NATUR
18-7. BILERNE BEUNDRES AF UNGE OPFINDERE.
Seliger sommerlejren for unge opfindere og videnskabsfolk ligger uendelig smukt ved en sø. Vores opdukken igår der var en stor succes, selv om det endte med at vi blev smidt ud. Alle var meget interesserede i bilerne som blev stærkt beundrede, og hundredevis af unge fotograferede hinanden foran bilerne eller inde i dem, det var alle tiders. For de unge russere var det en drøm engang at eje sådan en bil. Det var meget opmuntrende at se hvordan russerne har forstået at de har brug for de unges kreativitet, og derfor giver de dygtigste fra universiteterne muligheden for at udfolde sig og møde hinanden. Vi blev opfordret til at blive en halv dag mere for at bilerne kunne stå foran “Den ny by” en teltlejr med fantastiske byudviklingsplaner. Vi kørte bilerne ned til søen for at vaske dem, så de kunne tage sig godt ud. Men da kom fire “Security” i camouflagetøj og sagde at det var forbudt at køre bilerne ned til søen. Så kørte vi dem op igen, men de lod os forstå at vi havde forbrudt os mod en regel, og straks skulle forlade lejren. Det gjorde vi så. Sidder nu i godt humør og lader op bag ved et bilværksted med cafeteria. Stadig hedebølge og bragende solskin, kan man forlange mere?
17-7. RUSLANDS UNGE ELITE
Interessen for vores to elbiler var enorm. Vi demonstrerede og forklarede i timevis og de unge fotograferede hinanden foran bilerne eller inde i bilerne. Oleg udstillede elscotere og elcykler, og vores biler var det helt store hit. Vi havde en dejlig aften med god stemning overalt.
Først sent fandt vi en generator der kunne forsyne bilerne med strøm - og ved et lykketræf fandt vi et forladt telt vi kunne sove i lige ved siden af.
Nina og Hjalte
16-7 INGEN FORFRYSNINGER
I dette øjeblik kommer tre russiske elbil-pionerer ind i det cafeteria hvor vi sidder. De har set på hjemmesiden hvor vi er lige nu. Det er da helt fantastisk! Det trick foregår via telefonnettet og satellitterne - lige til at blive høj af.
I morgen er vi inviteret til et stort arrangement som elbil-folkene afholder ved Seliger Søen. Denne blog læser de på russisk via en oversættermaskine. Ikke helt perfekt, men dog forståeligt, siger de og griner.
Nina
15-7. IKKE HELT I STØDET
Hvor længe mon Hjalte og Nina er om at forstå at min ene oplader er i stykker? Hver eneste aften er jeg gået i stå i utide, og de to tosser har maset med mig, så de knapt har haft tid til at sove og spise.
Men jeg og Green bliver beundrede hver eneste dag. Alle russere har hørt om elbiler, men få har set dem. Folk synes næsten at de har fået en åbenbaring når vi ruller lydløst frem, drevet af elektromagnetiske kræfter. Russerne siger også at vi to elbiler er smukke! Al den interesse og velvilje betyder at Hjalte og Nina kun har betalt for strøm èn eneste gang. Det blev 25 kroner! og vi har snart kørt 2500 km.
Hilsen fra Blue Car
15-7. HER GÅR DET GODT, HER GÅR DET GODT!
Nina
14-7. I DEN LYSE SOMMERNAT
Tidligt om morgenen rullede den blå og den grønne ind i Novgorod med to meget trætte og varme chauffører. Efter et par fatalt strømslugende fejlforsøg fandt vi en stor bilforhandler med værksted. Det passede så hårfint at Blue løb ud for strøm på en befærdet bouleward tohundrede meter forinden. Green måtte så trække blue, indtil den selv gik i stå 50 meter fra værkstedet. Da var hjælpen inden for rækkevidde. Bilerne blev trukket på plads og sat til at lade med noget ordentlig strøm - Vi var ellers ved at tro at det ikke fandtes i hele Rusland. Satellittelefonen glødede igen - Blå ville stadig kun lade med tænding på, men samarbejdet med Søren i Saxkøbing fungerer fantastisk. Han kan fra Danmark måle på bilerne, det er formodentlig en diode der ikke virker.